مجموعه الرساله الاعدايه
اهلا بك زائر منتديات مجموعه الرساله نتمني لك قضاء وقت سعيد معنا ونتمني انضمامك لاعضاء المنتدي وشكرا لك
مجموعه الرساله الاعدايه
اهلا بك زائر منتديات مجموعه الرساله نتمني لك قضاء وقت سعيد معنا ونتمني انضمامك لاعضاء المنتدي وشكرا لك
مجموعه الرساله الاعدايه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مجموعه الرساله الاعدايه

منتدي اجتماعي
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 يوميات اتنين مخطووبين الحلقه 20

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
اسيره الصمت
رساله ماسي
اسيره الصمت


عدد المساهمات : 510
تاريخ التسجيل : 29/05/2010
الموقع : elra.yoo7.com

يوميات اتنين مخطووبين الحلقه 20 Empty
مُساهمةموضوع: يوميات اتنين مخطووبين الحلقه 20   يوميات اتنين مخطووبين الحلقه 20 Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 01, 2010 2:44 pm

الحلقة 20

أول مرة نتخاصم انا وعمر من يوم ما اتخطبنا اتخانقنا كتير لكن كنا بنتصالح سريعا والحق يقال كان هو دائما من يبادر بصلحى حتى لو كنت انا المخطئة !! احساس البعد سىء جدا شعرت ان ايام الخصام القصيرة مرت كأنها شهورطويلة لم يحادثنى فى التليفون ولم يرسل لى رسالة ولا حتى رنة وأنا كرامتى منعتنى أن أبدأ أنا بالحديث لماذا يضغط على بهذا الأسلوب كى يرغمنى عن التنازل عن مستقبلى وهل هذا اخر تنازل أم ان سلسلة التنازلات لن تنتهى ؟!! انا لا أعرف وجه تصميمه على تركى العمل وهل وانا تعديت الخامسة والعشرين اخذ مصروفى من ابى مثل الاطفال ؟ ومتى انضج واتعلم الاستقلالية اذن ؟ فى سن الستين ؟ يبدو ان الرجل يريد من زوجته ان تكون تابعا له بلا اى شخصية كده يا عمر هنت عليك ؟

سارة

كده يا سارة هنت عليكى ؟ لم تفكر ان تتصل بى ولا مرة حتى ولو من باب الاطمئنان على ! انا الذى عودتها على هذا الاسلوب فى كل مرة نختلف ابادر انا بمصالحتها حتى لو كانت هى المخطئة انا بجد دلعتها كتير وممكن تظن انها متحكمة فى بهذا الأسلوب او انى شخصيتى ضعيفة !! لا انا مش ح اسأل عليها المرة دى مع انى ح اتجنن وأسمع صوتها بس هى لازم تسمع كلامى وتطيعنى بلا نقاش !! وبرضه مش ح اتصل !!

عمر

درجة حرارتى ارتفعت من الانفلونزا واشعر بصداع رهيب ألزمنى الفراش يبدو ان هذا مرض نفسى زى ما بيقولوا ووجدتها حجة مقنعة كى ابكى براحتى واتحجج بالصداع لاحظت امى ان عمر لا يتصل ولا يأتى من اسبوع فسألتنى عن السبب فتحججت بحجج واهية فقالت لى (أسألى عنه انتى يا سارة الرجل بيحب دائما ان يشعر باهتمام كبير مثل الطفل تماما !! ) فرفضت بشدة ففهمت ان هناك مشكلة ولم تلح على فى معرفة الأسباب وخرجت من غرفتى وتركتنى انام وبعد قليل سمعت صوتها يتحدث فى التليفون مع حماتى العزيزة وتجتهد ان تجعل الحديث عاديا جدا وختمته بخبر هام جدا من أجله كان كل هذا الاتصال وهو ( ان سارة عيانة جدا جدا ونايمة يا عينى فى السرير درجة حرارتها 60 !!!(

تابعت الحديث وابتسمت من حنية امى ورقتها تريد ان تصالحنا انا وعمر بدون ان تتطفل او تتدخل يا حبيبتى يا ماما !! بس لو عمر ما اتصلش برضه بعد ما يعرف انى تعبانة معقول ؟ معقول يا عمر ؟ !!!!!

سارة

سارة تعبانة ؟ يا حبيبتى يا سارة ؟ علشان كده ما اتصلتش بى وانا ظلمتها لازم اروح لها حالا اهو المرض جه حجة كويسة علشان اروح بسبب مقنع اصلى خلاص بجد مش قادر على البعد والخصام الرهيب ده


عمر


كده يا عمر ولا حتى رسالة ؟!! قلتها لنفسى وانا لا أنزل عينى من على الموبيل وكأننى اخاف لو ابعدت عينى عنه لن اسمعه لو رن !! منتظرة اتصال عمر الذى لا يأتى يبدو انه فعلا قاسى ويرغمنى بكل الطرق ان اتنازل عن كل شىء حتى يضغط على وانا مريضة !!! انا لا يمكن أكلمه بعد اليوم ولا اعتقد انى سأكمل الخطوبة اصلا بجد مش عاوزاه صوت ماما يرن ( عمر جه يا سارة !!!(

سارة

نسيت كل خلافى مع سارة وزعلى منها عندما رأيتها وهى متعبة محمرة العينين مرهقة كأنها لم تنم من سنين وهتفت بها فى قلق كبير اول ما رأيتها- ( الف سلامة عليكى ان شا الله انا وانتى لأ(
- بعد الشرعنك يا عمر انا الحمد لله بخير همست بالكلمات فى صوت خفيض
- اول ما عرفت انك تعبانة جيت جرى خلى بالك من نفسك يا سارة انتى دلوقتى مش بتاعتك لوحدك لا بتاعتى انا كمان

- انتى زعلانة منى ؟

- خلاص بقى حقك على انا فعلا اخدت الموضوع بعصبية شوية بس انا خايف عليكى مش اكتر

- كان ممكن نتناقش فى الموضوع بهدوء ومن غير ما حد يفرض سيطرته ولا يحاول يلغى شخصية الطرف التانى

- طيب لو قلت لك علشان خاطرى فكرى فى موضوع الشغل ده تانى تقولى ايه ؟


- أقول خاطرك غالى على جدا وانى بالاسلوب ده فعلا ممكن أفكر فى حل وسط مثلا انى بعد الزواج ادور على شغل مواعيده بدرى عن كده فى حضانة مثلا علشان البيت والبيبى موافق ؟


- موافق جدا وح نسميه ايه ؟


- مين ؟


- البيبى ؟!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
يوميات اتنين مخطووبين الحلقه 20
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» يوميات اتنين مخطووبين الحلقه 3
» يوميات اتنين مخطووبين الحلقه 19
» يوميات اتنين مخطووبين الحلقه 4
» يوميات اتنين مخطووبين الحلقه 5
» يوميات اتنين مخطووبين الحلقه 21

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مجموعه الرساله الاعدايه  :: قسم ادبي وتعليمي :: القصص-
انتقل الى: